Dnes je: , meniny oslavuje: , zajtra má meniny:

TOPlist
Založiť novú webovú stránku alebo e-shopChcem nový web

Články

- - - - - - - - - - - - - - -

HKV 757 ZSSK SLOVENSKO a.s.

Motorový rušeň 757 je dieselelektrický štvornápravový rušeň s elektrickým prenosom výkonu, ktorý vznikol celkovou rekonštrukciou starších rušňov rady 750. Stroje si objednal národný dopravca ZSSK pre dopravu osobných vlakov a expresných vlakov na hlavných tratiach na Slovensku. Medzi rokmi 20102015 bolo v závode ŽOS Zvolen prestavaných celkom 25 strojov.

Rovnako ako v Česku, kde České dráhy pristúpili k modernizácii rušňov rady 750 a 753 na nový rad 750.7, aj na Slovensku bolo rozhodnuté, že bude vykonaná podobná prestavba. Výberové konanie sa uskutočnilo v roku 2010 a onedlho začala prestavba prvého rušňa.[1] Na rozdiel od českej rekonštrukcie, boli rušne v dôsledku ich nedostatku v bežnej prevádzke upravované postupne. Prvý prestavaný rušeň 757.001 (pôvodne 750.092) bol dokončený na začiatku roku 2011[2] a po testoch na okruhu v Cerheniciach bol odovzdaný do skúšobnej prevádzky rušňovému depu Zvolen.[3] Ku koncu roka bol dokončený druhý rušeň[4] a až do roku 2015 prebiehali ďalšie modernizácie. Celú sériu uzatvára stroj 757.025, ktorý bol dokončený na jeseň 2015.[5] Nové rušne sú dislokované v depách KošicePrievidza a Humenné.

Mechanická časť rušňa vychádza z pôvodnej série 750 - bol využitý hlavný rám, podvozok a časti skrine. Najväčším rozdielom z externého pohľadu je odstránenie kruhových okien na bočných stenách skrine, LED pozičné svetlá a reflektor a inštalácia štyroch bočných kamier. Pri modernizácii boli použité nové komponenty a technické postupy, ktoré zvyšujú technickú úroveň rekonštruovaného rušňa a znižujú nároky na údržbu a opravu.

 

Najväčšou úpravou však prešlo hnacie ústrojenstvo rušňa. Bol nainštalovaný motoragregát, ktorý sa skladá z naftového motora Caterpillar 3512C HD s inštalovaným výkonom 1550 kW pri 1800 ot/min., trakčného alternátora Siemens 1FC2 631-6 a pomocného alternátora Siemens 1FW4 630-10. Sústava je v súlade s environmentálnymi limitmi, vrátane príslušenstva.[6] Výrobcom trakčného generátora a pomocných zariadení je spoločnosť Siemens Drásov, tlapové trakčné motory zostali pôvodné. Riadenie výkonu a jeho využívanie zabezpečuje mikroprocesorový riadiaci systém MORIS RV07. Súčasťou elektrického vybavenia rušňa je aj elektronický riadiaci systém, systém ovládania prípojných vozňov podľa UIC 558, vozidlová rádiostanica, elektronický rýchlomer, riadiaca jednotka prešmyku a vlakový zabezpečovač. Kabína rušňovodiča[7] sa zásadne odlišuje od pôvodnej zo série 750.[8] Rekonštruovaná kabína je vybavená digitálnymi ukazovateľmi, vrátane zobrazovacích displejov. Tiež bola doplnená výkonná elektrodynamická brzda a ovládanie brzdového systému (pneumatická samočinná brzda typu Dako GP, priamočinná brzda, doplnková a parkovacia). Zdroj stlačeného vzduchu je bezolejový piestový kompresor, ktorý je doplnený sušičkou vzduchu. Pre väčší komfort obsluhy bola do rušňa doplnená klimatizácia, polohovateľné sedadlo a iné hygienické zariadenia.

 

 

Rušne sú určené predovšetkým na nahradenie starších strojov rady 750 a 754 v diaľkovej osobnej doprave, v menšom rozsahu aj na vozbu regionálnych osobných vlakov. Rušne sú (podľa údajov k 1. 10. 2017[9]) umiestnené v RD Prievidza (5 ks), Humenné (8 ks) a Košice (11 ks), kde zabezpečujú prepravu osobných vlakov kategórie R a REx na tratiach v okolí Prievidze, Zvolena, Banskej Bystrice, Brezna, Žiliny, Košíc a Humenného. Doplnkovými výkonmi sú osobné vlaky na trati Zvolen - Hronská Dúbrava - Vrútky. V Prievidzi zabezpečujú dopravu rýchlikov do Bratislavy po stanicu Leopoldov, kde nastáva preprah na elektrickú trakciu.

Rušeň 757.003-9 bol po požiari[10] v roku 2016 pri stanici Jesenské odstavený z dôvodu veľkého rozsahu škôd a momentálne čaká na svoj osud vo vonkajších priestoroch závodu ŽOS Zvolen.[11]

V Humennom tieto stroje zabezpečujú prepravu osobných vlakov kategórie R a REx v smere Michalovce, Trebišov a Košice. Počas pracovných dní vykonávajú aj prepravu osobných vlakov na trati Humenné – Stakčín. Rušne z RD Košice sú využívané na prepravu osobných vlakov kategórie R z Košíc do Zvolena, kde nastáva preprah na elektrickú trakciu. Zabezpečujú prepravu nočného rýchlika Poľana z Prešova a taktiež aj REx na trati Margecany - Brezno - Banská Bystrica. Zároveň slúžia aj ako záloha v prípade neschopnosti motorových jednotiek rady 861.

Hoci bol už dodaný posledný kus rušňa rady 757, v RD Nové Zámky a Košice zostáva v prevádzke ešte niekoľko posledných rušňov rady 750. Tieto rušne budú slúžiť ako historické vozidlá a po dodaní nových motorových jednotiek by mali byť počas nasledujúcich rokov postupne odstavené.

 

Prevádzkové parametre
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Motor Caterpillar 3512C HD
Trvalý výkon 1550 kW
Prenos výkonu elektrický
Usporiadanie pojazdu Bo´Bo´
Trvalá ťažná sila 122 kN
Maximálna ťažná sila 171 kN
Rozchod 1435 mm
Hmotnosť 75 400 kg
Dĺžka cez nárazníky 16 540 mm
Typ brzdy pružinová, elektrodynamická, pneumatická
Výrobné údaje
Výrobca ČKD Praha
Rekonštrukcia ŽOS Zvolen
Prevádzkovateľ ZSSK SLOVENSKO a.s.
Rok rekonštrukcie 2011 - 2015
Počet vyrobených kusov 25
V prevádzke v období 2011 - súčasnosť

 

Označenie Pôvodne Dislokácia Rok výroby
757 001-3 750 092-9 Košice 2011
757 002-1 750 150-5 Humenné 2011
757 003-9 750 271-9 Humenné 2011
757 004-7 750 272-7 Humenné 2012
757 005-4 750 148-9 Košice 2012
757 006-2 750 336-0 Košice 2012
757 007-0 750 129-9 Košice 2012
757 008-8 750 203-2 Košice 2012
757 009-6 750 185-1 Košice 2013
757 010-4 750 184-4 Košice 2013
757 011-2 750 093-7 Humenné 2013
757 012-0 750 166-1 Košice 2013
757 013-8 750 273-5 Košice 2013
757 014-6 750 238-8 Košice 2014
757 015-3 750 058-0 Prievidza 2014
757 016-1 750 151-3 Prievidza 2014
757 017-9 750 198-4 Prievidza 2014
757 018-7 750 032-5 Košice 2014
757 019-5 750 094-5 Prievidza  
757 020-3 750 221-4 Prievidza 2015
757 021-1 750 181-0 Humenné 2015
757 022-9 750 110-9 Humenné 2015
757 023-7 750 201-6 Humenné 2015
757 024-5 750 031-7 Humenné 2015
757 025-2 750 365-9 Humenné 2015

 

 

 

 

 

 

 

Železnica ZM.sk © 2018

 

V dnešnej časti si predstavíme modernizovaný rušeň 756 ZSSKC

 

 

Motorový rušeň 756 je označenie modernizovanej rady zastaraných a nehospodárnych rušňov 750 a 753. Pre slovenského dopravcu Železničná spoločnosť Cargo Slovakia ju realizoval podnik ŽOS Zvolen v licencii českej spoločnosti CZ LOKO. Modernizácia začala na základe pozitívnych referencií z prevádzky rekonštruovaných strojov v Česku a Taliansku. Rušeň je v mnohých rysoch zhodný s českými radmi 753.7 a 755, čo je dané licenčnou výrobou.
 
Do týchto rušňov bol inštalovaný nový motor Caterpillar, ktorý sa vyznačuje menšou spotrebou paliva a menšou údržbovou náročnosťou, než pôvodný motor ČKD. Nový je aj trakčný alternátor a väčšina ďalších konštrukčných celkov, vrátane klimatizovaných stanovíšť rušňovodiča. Pôvodná zostala rušňová skriňa, rám a podvozky aj s pôvodnými trakčnými elektromotormi, záveskové vypruženie bolo nahradené pryžokovovými stĺpikmi. Viacnásobné riadenie umožňuje ovládať dva rušne z jedného stanovišťa.
 
Rekonštruované rušne radu 756 sú určené výhradne pre vozbu nákladných vlakov v traťovej službe. Dobré výsledky prináša nový spaľovací motor, vyznačujúci sa oproti pôvodnému agregátu ČKD úspornou a ekologickou prevádzkou a tiež až o 10% nižšou údržbovou náročnosťou oproti rušňom v pôvodnom stave.[1] Prvý rušeň 756.001 bol dokončený koncom roka 2008 a potom odovzdaný ku skúškam, ktoré sa odohrali na okruhu v Cerheniciach.[2] Následne bola odovzdaná do depa Zvolen na ďalšie testovanie, ktoré dopadlo s dobrým výsledkom.[3] Do roku 2010 bolo prestavaných celkom desať rušňov, ktoré sú nasadené vo dvojiciach v ťažkej nákladnej doprave predovšetkým na hlavnej trati Zvolen - Košice so zájazdom do ŽilinyVrútok a ďalších destinácií. Hoci sa rušne osvedčili, ďalej rekonštrukcie nepokračovali a dopravca ZSCS stále vo veľkej miere používa v traťovej službe staršie rušne radov 751 a 752.
 
Prevádzkové parametre
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Motor Caterpillar 3512B SCAC
Špičkový výkon 1 455 kW
Viacnásobné riadenie áno
Prenos výkonu elektrický jednosmerný
Vykurovanie súpravy nie
Usporiadanie pojazdu Bo´Bo´
Maximálna ťažná sila 202 kN
Rozchod 1435 mm
Minimálny polomer prechádzania oblúkov 120 m
Hmotnosť 72 t
Dĺžka cez nárazníky 16 600 mm
Šírka 3 070 mm
Výška 4 430 mm
Výrobné údaje
Rekonštrukcia ŽOS Zvolen v licencii CZ LOKO
Prevádzkovateľ ZSCS
Rok rekonštrukcie 2008-2010
Počet vyrobených kusov 10
V prevádzke v období 2010 - súčasnosť

 

Prehľad modernizovaných rušňov:

 

  • 92 56 1 756 001-4 – SRT Zvolen (ex 750.219-8) ( RD N.Zámky)
  • 92 56 1 756 002-2 – SRT Zvolen (ex 753.053-8) ( RD Zvolen)
  • 92 56 1 756 003-0 – SRT Zvolen (ex 750.149-7) (RD Zvolen po požiary)
  • 92 56 1 756 004-8 – SRT Zvolen (ex 753.147-8) (RD Zvolen po požiary)
  • 92 56 1 756 005-5 – SRT Zvolen (ex 753.165-0) (RD Zvolen)
  • 92 56 1 756 006-3 – SRT Zvolen (ex 753.220-3) (RD Zvolen)
  • 92 56 1 756 007-1 – SRT Zvolen (ex 753.256-7) (RD Zvolen)
  • 92 56 1 756 008-9 – SRT Zvolen (ex 753.299-7) (RD Zvolen)
  • 92 56 1 756 009-7 – SRT Zvolen (ex 753.255-9) (RD Zvolen)
  • 92 56 1 756 010-5 – SRT Zvolen (ex 753.237-7) (RD Zvolen)

© Železnica ZM.sk 2018

 

 

  

 

Pokračujeme ďalej v predstavovaní jednotlivých hnacích vozidiel,tentoraz moju obľúbenú radu zvanej Okuliarnik.
 
Kedže Okuliarnik sa delí na tri serie a rôzne odlíšenia,postupne si ich predstavíme v poradí T 478.3 (753),750,T 478.4 (754). V prvej časti si predstavíme rad 753 v starom krišpinovom značení niesol označenie T 478.3. Motorový rušeň T 478.3 bol prvým výrobkom novej rady rušňov,vytvorenej na základe vývoja nového vznetového motora. Má usporiadanie valcov v tvare "V" v dvanásťvalcovom motore.. Celé značenie SM je ČKD K 12V 230 DR,je to vodou chladený motor o výkone 1325 kW pri otáčkach 1100 1/min,ktorý spolu s trakčným motorom ČKD TD 802 E,tvorý jeden celok uložený na hlavný rám. Toto vozidlo je vytvorené z dvoma kabínami na jeho čelách.v jeho strede v strojovni je uložený už spomenutý spalovací motor. Za prvým stanovišťom kde sa nachádza elektrický rozvádzač je umiestnený aj Parný Generátor PG 500,ktorý v zimnom obdobý zabezpečoval vykurovanie osobných vozňov. V zadnej časti strojovni sa nachádza blok chladičov zo štyrmi ventilátormi o priemere 630 mm pre dva pre hlavný a vedľajší okruh chladenia s hydrostatickým pohonom. Rušeň je vybavený brzdnou sústavou typu DAKO.samočinnou,priamočinnou a ručnou. Tlak vzduchu zabezpečuje kompresor K 3 poháňaní mechanicky spojkou od trakčného dynama. Rám a skriňa rušňa sú zavesené 8 záveskami na dvoch dvojnápravových podvozkoch. Vedenie náprav je kyvnými ramenami. Všetky nápravy su hnacie. Ťažné a brzdné sily sa prenášajú medzi skriňou a podvozkami strednými čapmi. Regulácia výkonu je 8 jazdnými stupňami kontroléra,stykačová so združeným regulátorom výkonu. pomocné pohony v skrini sú od trakčného generátora poháňané klinovými remeňmi a ventilátory hydrostaticky. Objem palivovej nádrže je 2500 l. Objem nádrže na vodu pre PG 500 je 3000l. Najvyšia konštrukčná rýchlosť vozidla je MAX 100 km/h. Vozidlo váži 77 ton,dĺžka cez nárazniky je 16 500 mm. Ako prvé rušňe tohoto radu prišli do vtedajšej správy Východnej Dráhy ČSD do Rušňového depa Bratislava okuliarniky T 478 3017,3018,3019,3020.Daľšia dodávka nových rušňov sa uskutočnila do Rušňového depa Zvolen a to T 478 3030,3031,3032,3033. Ďalej do Zvolena T 478 3052 a do Bratislavy T 478 3053,3054,3055,3056,3057,3058,3059.
 
Toto bola prvá seria dodávky na Slovensko.
Ako druhá séria bola dodaná do dep Bratislava: 092,094,096,107,109,128,129,131. Zvolen: 093,095,108,110,111,130,132.
Tretia seria RD Bratislava T 478 3147,148,149,150,151,164,165,183,184,219,220,238,239. Zvolen T 478 3166,167,168,181,182,185,198,199,200,201,202,203,204,221,237.
Štvrtá seria RD Zvolen T 478 3254,255,256,271,272,273,299,300.
Posledná šiesta výrobná seria bola dodaná do RD Bratislava T 478 3365,366 Zvolen T 478 3377,378.
 
 
 
753 053-8
753 109-8
T 478 3109
753 147-8
 
753 168-4+
753 237-7
753 255-9
753 168-4
 
753 255-9+
753 255-9
753 255-9
753.324-3
 
753.324-3
753 324-3
753 324-3

 

 

 

 

 

 

Koniec I.časti. Text:Laco, Foto:Laco,Marek © 2011

 

 

            

 

V dnešnej časti si priblížime seriu okuliarnika z označením 750.
 
Dieselelektrický rušeň pre osobnú dopravu vznikol z rekonštrukcie rady 753 (T 478.3), kde sa pôvodný vykurovací parný generátor PG 500 nahradil elektrickým vykurovaním vlaku z pomocou alternátora TA 403 s usmernením vykurovacieho napätia na 3000 Vjs. Čo sa týka spalovacieho motora ČKD K 12V 230 DR zostáva nezmenenej podobe od prebratého radu 753 z nastavením na výkon 1325 kW pri Max. otáčkach 1100 ot/min.
V rokoch 2000 HDV 750 prechádzajú modernizáciou podvozkov zo záveskových na gumokovových pryžmových stĺpikoch. Tento rušeň kedže vznikol z rekonštrukcie z pôvodného radu 753 na 750 nesie názov Okuliarnik-Hybrid.
Teraz si trošku priblížime rôzne nátery rušňov 750 ktorými prešli od unifiku cez celomodrý,modrý zo žltým pruhom po obvode,cez modro-šedý a momentálne v laku ZSSK Slovensko a.s. tzv.Blonski.
 
ZSSK Slovensko a.s. tzv.Blonski.
 
750 031-7
750 031-7
750 031-7
750 031-7
 
750 058-0
750 056-4
750 056-4
750 131-5
 
750 183-6
750 129-9
750 093-7
750 221-4
 
Spoločná fotka
750 150-5
750 129-9
750 365-9
 
750 365-9
750 110-9
750 093-7
750 110-9
 
750 271-9
750 164-6
Spoločná fotka
750 183-6
 
750 365-9
Spoločná foto
 
 

 
 
 
 
Text Laco,Foto Laco,Marek © 2011
 
 

 

 

 

 

 

         

 

 

V dnešnej záverečnej časti si priblížime poslednú radu okuliarnikov na ČSD,ŽSR.
 
Pod hlavičkov ZSSK-Slovensko sa nachádza HDV 754 (T 478.4).

 

Dieselelektrický rušeň pre osobnú dopravu s elektrickým vykurovaním vlaku. Rušeň je skriňový s dvoma rušňovodičskými stanovišťami na čelách.
Zdrojom výkonu je vodou chladený naftový 12 valcový spaľovací motor do tvaru V s priamym vstrekom paliva ČKD K 12 V 230 DR. Z neho sa v zimnom období poskytuje z vykurovacieho alternátora TA 403 vykurovací výkon cez polovodičové usmerňovacie diódy na vykurovacie napetie 3 000 Vjs.
Tento alternátor slúži aj pre budenie trakčného generátora cez regulačnú a usmerňovaciu elektroniku. Regulácia výkonu je plynulá bezstupňová regulačným aripotom. Trakčný generátor tvorí so spaľovacím motorom jeden montážny celok.
Rám a skriňa je zavesený 8 záveskami na dvoch dvojnápravových podvozkoch. Vedenie náprav je kyvnými ramenami.Všetky nápravy su hnacie s tlapovými jednosmernými motormi typu TE 005 E,paralelne napojenými na trakčný generátor. Ťažné a brzdné sily sa medzi skriňou a podvozkami prenášajú strednými čapmi.
Pomocné pohony sú v skrini poháňané od trakčného generátora klinovými remeňmi a ventilátory hydrostaticky. Tlakovzdušná brzda je typu DK-GP samočinná s priamočinnou a ručnou.
Rušeň má mnohočlenné riadenie a mastenie okolesníkov. Rušeň prešiel aj niektorými vylepšeniami spomeniem výmena podvozkov zavesených na záveskoch za uloženie na prižmo-kovových stĺpikoch.
Výkon SM je nastavený na 1460 kW pri otáčkach 1100 ot/min.
 
HDV 754 je nasadené na vozbu rýchlikov a osobných vlakov na ZSSK-Slovensko v oblastiach SPD Zvolen,SP Humenné
 
.
 
754 035-4
754 084-2
754 036-2
754 072-7
 
754 011-5
754 054-5
T 478 4054
754 055-2
 
754 033-9

 

 

 

 

 

Koniec III.časti. Autor foto a článku :Laco © 2011

 

   

 

 

Po dlhšej odmlke sa dostávame asi pre Zlatomoravčanov a fanúšikov železničnej histórie až ku pre nás legendárnemu rýchliku "Tekov". Podľa dostupných údajov začína pemávať vtedajší rýchlik pod číslami R 153/154 v GVD 1941 na trase Banská Bystrica-Zvolen-Žiar n/Hronom-Kozárovce-Zl.Moravce-Lužianky-Hlohovec-Leopoldov-Trnava-Bratislava hlavná stanica v oboch smeroch.Tento istý vlak no pod iným číslovaním a v inej trase premáva od GVD 1958/59 ako vlak R 375/376 v trase Košice-Fiľakovo-Zvolen-Zlaté Moravce-Leopoldov-Bratislava a späť.
 
V GVD 1968/69 opäť mení číslovanie na vlak R 367/368 v tej istej trase. V prvej polovici 70 rokov mení číslovanie na R 580/581 a dostáva aj názov "TEKOV" po území ktorým prechádza bolo kedysi sídlom Tekovskej stolice. Dostávame sa do obdobia rokov 80-tych. Vtedy som bol ešte malí chlapec a kedže som veľmi stroho ešte sledoval dianie na Zlatomoraveckej stanici,zostali my spomienky na roky 1987 až po jeho ukončenie do roku 1996. Najlepšie si pamätám obdobie rokov 1989/1990 respektívne GVD. Tu som mal možnosť pravidelne sledovať dianie na Zlatomoraveckej železničnej stanici. Turnusovými rušňami tu boli T 478 3031,T 478 3129,T 478 3366 a T 478 3096. Vyskytovali sa na týchto vlakoch aj zálohové t.zv. "leťácke" okuliarniky T 478.3,spomeniem T 478 3054,3055,3150,3131,3092 ako aj T 478 3239. Turnusové okuliarniky 031,129,366 a 096 krásne naleštené a vždy udržiavané boli pýchov vtedajšej Východnej Dráhy depa Nové Zámky. Kedže motorové rušňe takisto sa nevihli poruchám a u okuliarnikov obzvlášť najmä na spalovacom motore ČKD K 12 V 230 DR porucha na kľukovom hriadeli si vyžiadali modernizáciu samotných motorov už v ŽOS Zvolen. V rokoch 1991 takisto prichádza rekonštrukcia vykurovania z parného kde sa demontoval parný generátor PG 500 u rady T 478.3 na modernejšie elektrické vykurovanie vlakov pomocou alternátora TA 403,ktorý bol dosadený za SM K 12 V 230 DR. Samozrejme že som si to všimol jeden neskorý zimný večer ked sa do ZM nasadil rušeň z novým označením 750 128-1,postupne ich doplnili 750 365-9,750 219-8,750 131-5. Kedže Turnusovky boli na rekonštrukcii v ŽOS Zvolen okrem T 478 3129,ktorá bola rekonštrruovaná priamo v RD Nové Zámky,bola nasadená ako prvá na svoj výkon z novým označením 750 129-9.
Podotýkam že všetky rušne mali jednotnú farebnú schému unifiku v červenom prevedení zo žltým výstražným pásom po obvode rušňa. Za parným kúrením my bolo ľúto,kedže som bol zvyknutí sledovať zbrojenie vodov do nádrží HDV 753 ( T 478.3)Ten zvuk parného generátora a vyfukovanie pary zo spojok káblov na vozňoch a rušňoch.V pravidelných 10 minútových intervaloch aj odkalovanie nadbytočnej pary cez odkalovač pod prvým stanovišťom rušňovodiča.Pri HDV T 478 3031 (753 031-4) to boli až tri výpusty cez odkalovač v priebehu 10 sekúnd,nastavené termostatom. Dalej sa dostávame na rušeň T 478 3031,ktorý po rekonštrukcii z novým značením 750 031-7 sa vracia do svojho turnusu rýchlika Tekov a nahrádza 750 128-1. po čase prichádza 750 183-6,ktorá nahradila 750 131-5. Kedže T 478 3096 máva už problémy zo spalovacím motorom,majstri od tohto stroja dostávajú iný a tým je práve 750 183-6.
No aby sme nezabudli na štvrtú mašinku je ňou 750 219-8. Rýchliky Tekov boli radené za rušňom z vozňami ČSD,ŽSR - Bds/Dr+B+B+Wr+A+B+AB+B+B. Takto jazdievali v pracovné dni od pondelka po stredu.vo štrtok pravidelne sa R 581 navážajú vozne do Zvolena ako posilové o počte 3 kusy B.spolu z poštovým D-post je ich v tento deň 13 vozňov.R 580 ide vo štvrtok klasicky v 9 vozňovom zložení.V piatok sobotu a v nedeľu už oba rýchliky vozia jeden 12 druhý 13 vozňov.Sledujem pravidelne križovanie vlakov v ZM v časovom rozmedzí 15:42-15:53/15:50-15:57. na vlak R 581 Tekov sa na záves rýchlika privesuje motorový vozeň ktorý odposunoval zo Zlatomoraveckého rušňového depa. tento krát to je 810 555-3,ktorý sa zvezie do Kozároviec kde sa odpojí od súpravy rýchlika. Nesmiem zabudnúť ani na pikošku ktorá sa odohrávala denne na stanici. Babka ktorá predávala jablká a hrušky,pobehujúc medzi dva rýchliky pristavených na 3 a 4 koľaji v Zlatých Moravciach. Ešte spomeniem že tieto vlaky mávali na skúšobnú prevádzku radený vozeň do R 581 Tekov, Videovagón Regata.R 580 Tekov zase zopár krát vozil do Bratislavy aj po dva uzamknuté vozne Bymee. Dostávame sa ku GVD 1992/93 tu je trasa týchto vlakov skrátená po Zvolen,kôli postupujúcej elektrifikácii do Zvolena. od GVD 1993/94 je vlak preradený do nižšej kategorie po číslami Sp 1850/1851 Tekov,jazdiaceho v piatok z Bratislavy nového mesta do Zvolena cez Zlaté Moravce a v nedeľu zo Zvolena osobnej stanici do Bratislavy nového mesta.
 
Tu je turnusovým rušňom T 478 3018 (753 018-1) V tomto obdobý už mám iné starosti príchádza rok ZVS a tak sa začínam lúčiť z Rýchlikom Tekov 4 októbra 1993 v ZM začína vlak kúriť parným generátorom,hoci už Nové Zámky maju dosť okuliarnikov rekonštruovaných na hybrid 750.No ja som rád aspoň spomienka na časi dávno minulé. Vlak Tekov mení svoje číslovanie naposledy na SP 1730/1731 Tekov.Jeho trasa je predĺžená v nedeľu až do žst.Bratislava-Petržalka. V GVD 1996/97 je tento vlak cez okresné mesto zrušený aj kôli nevôli ľudí cestovať vlakom,o udržanie týchto vlakov sa snažil aj bývalí pán primátor Ing.Peter Orban no neúspešne. Aj ja som viac krát apeloval na obnovenie zrýchleného spojenia cez ZM,no stále my vykalkulovali na ŽSR že sa to nedá,že trať je pomalá a že cez Levice to ide rýchlejšie. Na Záver spomeniem že vlak Tekov po zrušení cez Zlaté Moravce bol pretrasovaný cez Levice a Galantu pod označením ZR 1530/1531 Tekov. o Dva roky neskôr je tento pár zrušený. Znovuzavedenia tohto vlaku nastáva v GVD 2009/2010 po číslami R 834/831 Tekov po trase z Bratislavy hlavnej stanici cez Galantu,Šurany-Levice-Zvolen do Banskej Bystrici ako taktový vlak. V GVD 2010/2011 mení označenie na vlak R 830/831 Tekov. Kedže moje poznatky pochádzajú z rokov 1988-1996 ponúkam vám zopár fotografii pre mňa už legendárneho vlaku,kedže ZSSK neprejavuje záujem rýchliky Tekov voziť cez Zlaté Moravce,zostane nám to len v spomienkach.
Zaspomínajte si spolu somnov priatelia.
 
 
 
 
750 031-7
750 129-9
750 058-0
R 581 Tekov
 
750 219-8
750 183-6
750 151-3
750 183-6
 
R 581 Tekov
R 581 Tekov
Sp 1731 Tekov
Sp 1730 Tekov
 
Sp 1730 Tekov
Sp 1731 Tekov
Sp 1730 Tekov
Sp 1731 Tekov
 
R 581 Tekov
T 478 3150
R 580 Tekov
R 581 Tekov
 
R 581 Tekov
R 580 Tekov
R 580 Tekov
R 580 Tekov
 
R 581 Tekov
R 581 Tekov
R 581 Tekov
R 581 Tekov
 
R 580 Tekov
R 581 Tekov
R 580 Tekov
R 581 Tekov

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=PzQo6cBtbDI

 

Autor textu a foto Laco © 2011

 

 

 

 

 

 

Dnes si predstavíme HKV 751/752

 

V dnešnej časti si predstavíme najviac využívaný motorový rušeň zvaný Bardotka,Ceckaňa,Cecula,Zamračená,Pegas pod číselným označením 751 v starom značení T 478 .1.
Veď ktorého fanúšika týchto strojov neomámi nádherný chrochtajúci zvuk pri jazde?
Tento zvuk žiadneho z nás nenechá chladným.
 

 

 

Motorový rušeň radu 751 (podľa starého značenia ČSD T 478.1) je skriňový štvornápravový rušeň s usporiadaním pojazdu Bo´ Bo´ a elektrickým prenosom výkonu. Rušne vyrábala spoločnosť ČKD v rokoch 1964-1971. V polovici šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia bolo potrebné vyvinúť rušeň, ktorý by nahradil parné rušne pri vozbe osobných vlakov a ľahkých nákladných vlakov na neelektrifikovaných tratiach. Pri zadávaní projektu ešte nebolo rozhodnuté, či sa má použiť elektrický alebo hydraulický prenos výkonu. Preto bolo rozhodnuté o výrobe dvoch variant nových rušňov: T 478.1 s elektrickým prenosom výkonu a T 478.2 s hydraulickým prenosom výkonu [1]. Dva prototypy boli vyrobené v roku 1964 a do skúšobnej prevádzky nastúpili v roku 1965. Elektrický prenos výkonu sa osvedčil, a preto bol vývoj rušňov s hydraulickým prenosom výkonu zastavený. Overovacia séria piatich kusov bola vyrobená v roku 1966 a výroba prvej série prebehla v roku 1967. Nasledovala druhá séria, vyrábaná v rokoch 1968 - 1969: 78 rušňov s parným generátorom a 52 bez parného generátoru, ktoré boli označené ako T 478.2. Posledná, tretia séria bola vyrobená v rokoch 1970 - 1971: 60 rušňov s parným generátorom a 30 bez neho. Celkovo bolo vyrobených 230 rušňov radu T 478.1 a 82 rušňov radu T 478.2 [2]. Maximálna rýchlosť je 100 km/h, trvalý výkon je 1102 kW. Dĺžka cez nárazníky je 16500 mm, výška 4103 mm a šírka 2940 mm Najvýznamnejšou rekonštrukciou bola rekonštrukcia na rad 749 (týkala se výhradne rušňov Českých dráh). Rekonštrukcia spočívala vo vyradení parného generátoru a dosadení alternátoru na elektrické vykurovanie súprav. Celkovo bolo v rokoch 1994 - 1995 rekonštruovaných 34 rušňov radu 751 a 26 rušňov radu 752.[1] Ostatné rušne radu 752 boli preznačené na rad 751.3[2].
 
 
SDC10922.JPG
73390014.JPG
341150-3.jpg
72990005.JPG
 
73000008.JPG
73440003-1.JPG
751 083-7
751 117-3
 
751 188-4
"Dvojičky"
751 205-6
Štvorzáprah
 
751 083-2
Spoločná fotka
752 041-4
752 070-3

 

 

 

 

 

 
 
Text Laco fotografie: Laco,Marek © 2011

 

 

Dnes si predstavíme modernizovaný motorový vozeň 812

V dnešnej časti predstavovania jednotlivých sérií HDV si predstavíme modernizovaný pôvodný motorový vozeň 810 (M 152.0) s označením 812.

 MOTOROVÝ VOZEŇ 812 je modernizované dvojnápravové hnacie koľajové vozidlo s pohonom zadnej nápravy. Hlavným zdrojom výkonu je spaľovací motor MAN D2866 LUH21. K prírube motora je pomocou pružnej mechanickej spojky pripojená hydromechanická prevodovka VOITH Diwa 863.3, ktorá cez kardanový hriadeľ poháňa reverznú nápravovú prevodovku. Ovládanie motora MAN a prevodovky VOITH je elektronické s automatickým rade ním a brzdením retardérom prevodovky. Spôsob automatiky radenia, brzdenia a riadenie súčinnosti motora a prevodovky zabezpečuje elektronický riadiaci systém MIREL 812. Skriňa motorového vozňa má dve stanovištia rušňovodiča. Priestor pre cestujúcich je odhlučnený a vykurovaný nezávislým vykurovacím agregátom Eberspächer - Hydronic. Motorový vozeň 812 je vybavený toaletou. Motorový vozeň je určený na ľahkú osobnú dopravu cestujúcich s maximálne dvoma prípojnými vozňami rady 011 a pre dlhú jazdu maximálnou rýchlosťou. ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ ÚDAJE Rozchod 1435 mm alebo 1520 mm Usporiadanie náprav 1 A Hmotnost 20 000 kg Užitočné zaťaženie 7 500 kg Dĺžka cez nárazníky 13 970 mm Šírka cez plechy 3 073 mm Výška nad temenom koľaje 3 509 mm Počet náprav 1 + 1 Maximálna rýchlosť 80 km/h Prejazd oblúka s minim. polomerom 100 m Počet sedadiel 50 + 3 Počet miest na státie 41 Prenos výkonu hydromechanický- plnoautomatický kĺbovým hriadeľom Naftový motor MAN D2866 LUH21, EURO 2 - menovitý výkon 257 kW - menovité otáčky 2000 ot./min. Spotreba nafty 191 g/kWh Trakčná hydromechanická prevodovka VOITH DIWA 863.3 Nápravová reverzná prevodovka NKR 16-82, príp. TEKR 12-160-50 Regulácia elektronická MIREL 812 Brzda - samočinná DAKO BS2 - priamočinná DAKO - BP - záchranná DAKO PZ 4 Vykurovanie teplovodné

 

 

Po opätovnom otvorení prevádzky na trati ŽSR č.151 v roku 2003 sa začali objavovať aj modernizované motorové vozne 812 z iným interierom z iným zvukom spalovacieho motora,
ba aj som si všimol ihneď na začiatku po dodaní do prevádzky,že maju čosi čo nemá jej predchodca M 152.0 a to vlakovú píšťalu a húkačky rovno na kapote na oboch čelách.
Ďalej sa my začali páčiť čo raz viac aj kôli Tónovaným (Dymovým) sklám čo už je na 21.storočie samozrejmosť,keďže stále nie sú montované záclonky proti slnečným lúčom,česť niektorým spomeniem 812 045-3 a 812 037-0 ,tieto majú modré záclonky.
 
V turnusovej vozbe dostala trať z Nových Zámkov do Zlatých Moraviec pridelené dva motorové vozňe  812 049-5 a 812 050-3 o ktoré sa vzorne starala partia majstrov s TS 819.
 
 

 

Teraz sa spolu pozrime na zopár fotografií,ktoré som zaznamenal počas rokov 2004-2011.
 
 
812 008-1 LUX
812 009-9
812 012-3
812 026-3
 
812 040-4
812 040-4
812 045-3
812 047-9
 
812 049-5
812 049-5
812 050-3
 
 
 
 
 
 
Teraz Vám ponúkam foto vtedy úplne voňavého novučičkého motorového vozňa 812.
 
 
 
812 019-8
812 034-7
812 063-6
812 063-6
 
812 015-6
812 037-0
812 037-0
812 037-0
 
812 050-3

 

 

 

 

Text:Laco foto:Laco a Marek © 2011

 

 

Motorová jednotka 813-913

 

Dnes Vám predstavujeme Motorový vozeň 813-913 "Bageta". Motorová jednotka je zložená z motorového vozňa radu 813 a riadiaceho vozňa radu 913, ktoré sú trvalo spojené zadnými čelami. Štvornápravová jednotka ľahkej oceľovej konštrukcie je s automatickým hydromechanickým prenosom výkonu. Zostavená je z dvoch zmodernizovaných prípojných vozňov r.011. Do zachovaných skríň a rámov podvozkov bol dosadený nový hnací agregát tvorený spaľovacím motorom MAN - EURO III, štvorstupňovou automatickou trakčnou prevodovkou Voith Diva a reverzačnou nápravovou prevodovkou Gmeinder. Riadenie jazdy a dynamickej brzdy je mikroprocesorom spoluprácou riadiaceho systému motorového vozňa a riadiacich systémov hnacieho agregátu. Motorová jednotka má štyri pôvodné jednonápravové podvozky. Motorová jednotka má šesť nástupných jednokrídlových predsuvných dverí, ktoré sú umiestnené do pôvodných dverových otvorov. Vozidlo je vybavené vnútorným a vonkajším vizuálnym informačným systémom Regonik. Jednotka je vybavená výdajným stojanom a tromi značkovačmi cestovných lístkov. Kabíny obsluhy sú klimatizované a vozidlá sú vetrané pretlakovou vetiláciou zo stropných sacích tunelov vzduchu Hnacie vozidlo je spojené s riadiacim vozňom spriahlom Schaku - Voith. Prechod medzi vozidlami je realizovaný prechodovým tunelom Hübner. Prechodový priestor je od interiéru oddelený priečkami s tepelnou a protihlukovou výplňou a s posuvnými elektricky ovládanými dverami v riadiacom vozni. ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ ÚDAJE Rozchod 1435 mm Usporiadanie náprav 1´A´1´1´ Hmotnost 49 000 kg Užitočné zaťaženie 14 000 kg Dĺžka cez nárazníky 28 820 mm Šírka skrine 3 073 mm Maximálna výška 3 770 mm Počet náprav 2 + 2 Maximálna rýchlosť 90 km/h Počet sedadiel 78 + 5 Počet miest na státie 111 Prenos výkonu hydromechanický Naftový motor MAN D2876 LUE621, EURO 3 - menovitý výkon 257 kW - menovité otáčky 2000 ot./min. Spotreba nafty 190 g/kWh Trakčná hydromechanická prevodovka VOITH DIWA 864.3 Nápravová mechanická prevodovka GMEINDER/ 265 kW Regulácia MIREL 813 Brzda - samočinná DAKO BSE - priamočinná DAKO BPE - záchranná DAKO PZ 4 Vykurovanie teplovodné

 

Teraz sa spolu pozrime na zopár snímok aby sme Vám priblížili modernizovaný Interiér 

 

Motorovej a Riadiacej časti ako celku.
 
Motorovej a Riadiacej časti ako celku
 
SDC11233.JPG
 
WC
 
SDC11234.JPG
 
Prístrojové vybavenie je totožné na 813 aj 913
 
SDC11238.JPG
posuvné dvere
SDC11240.JPG
 
Informačný panel zvaný Regonik informuje cestujúcich aj zvukovo z nápisom nasledujúcej zástavky vlaku
 
SDC11241.JPG
 
Prechod z riadiaceho vozňa do Motorového zabezpečuje automatické ovládanie dverý,pomocou zeleného tlačítka.
 
SDC11242.JPG
 
Samotný interiér je lákadlom pre pohodlie cestujúcich na regionálnych tratiach
 
SDC11243.JPG
SDC11244.JPG
SDC11246.JPG
 
Označovač cestovných lístkov slúži na tratiach, kde cestovný doklad vydáva rušňovodič vlaku
 
Smer jazdy
SDC11252.JPG
SDC11254.JPG
SDC11255.JPG
 
SDC11257.JPG
 
Pohľad na vonkajšiu časť Motorovej časti jednotky označenej 813 039-5
 
SDC11259.JPG
 
Spojovacia časť medzi Motorovou a Riadiacou časťou jednotky
 
SDC11263.JPG
 
Riadiaca časť motorovej Jednotky má označenie 913 039-4
 
SDC11264.JPG
 
 
 
Vonkajšie dvere sú všetky ovládané automaticky na dotyk zeleného tlačítka na dverách. Asi toľko sme Vám priblížili modernizovanú motorovú jednotku 813/913,ktorá vznikala z motorových vozňov 810(813) a 011 (913).
Príjemné Cestovanie Vám želá Laco.
Text a foto: Laco © 2011

 

Motorový vozeň 810

V Dnešnom seriáli si predstavíme najčastejšie využívané vozidlo v železničnej doprave,ktoré bolo pokryté na celom územý ČSD.

Niektorými zatracované,inými zase v celku slušné na dobu 80-90 rokov 20 storočia.
 
341112-1.jpg
Typový výkres motorového vozu řady 810 (ex M 152.jpg
 
Motorový vozeň radu 810 je najrozšírenejší motorový vozeň československej výroby, ktorý premáva na tratiach Slovenska, Česka a Maďarska. Z výroby je vybavený motorom Liaz s automatickou hydromechanickou prevodovkou poháňajúcou jednu nápravu. V interiéri je 55 miest na sedenie v jedinom oddiele druhej nefajčiarskej triedy, priestor pre cestujúcich môže byť vykurovaný nezávislým generátorom alebo odpadovým teplom z chladiča motora. Kvôli škrtom v rozpočte bola jednotka vybavená iba jednoduchými sklami, hoci rám je pripravený na dvojité okno. To v zimných mesiacoch spôsobuje zrážanie vody na skle, ktorá steká po stenách a pri dlhšom odstavení vozňa zamrzne. Po málo udržiavanej trati vozeň hrkoce a má svoj vlastný charakter jazdy. Vozidlá sú vybavené spojovacou zásuvkou, v prípade pripojenia viacerých motorových vozov je možné súpravu ovládať z jedného stanoviska. Vďaka tomu je možné pneumaticky zatvárať vonkajšie dvere celého vlaku. Motorový vozeň je koncipovaný ako čelný s ovládaním z jedného stanoviska. V súčasnosti sa vo vagónke Studénka začínajú vyrábať prototypy dvojčlánkových motorových vozňov v zložení "riadiaci vozeň + motorový vozeň", kde na konečnej stanici rušňovodič prejde z jedného čela vlaku na druhé a vykoná jazdu odtiaľ. Maximálna prevádzková rýchlosť je 80 km/h, konštrukčná rýchlosť 100 km/h.
 
810 554-6
 
Teraz sa pozrime na farebné prevedenia motorových vozňov,ktoré niesli a nesú prezívky:
"Spotený plech","Šukafón","Autobus".
Tak isto 810-tka nosila iné označenie M 152.0, takzvané kryšpínove,ktoré na prelome rokov 80-90 boli nahradené trojčíslím 810.
 
810 649-4
 
Rušňové Depo Zlaté Moravce malo pridelenú šesticu motorových vozňov zaradených do turnusovej prevádzky a ďaľší motorový vozeň 810 381-4 slúžil ako záloha depa.

Spomenuté motorové vozňe boli: 810 547-0,810 554-6,810 555-3,810 579-3,810 649-4,810 661-9.

Občas sa pri dielenských opravách zamieňali z Novozámockými a tak na tratiach 141 a 151 bolo možné zazrieť aj 810 581-9,810 671-8,810 636-1,810 648-6,a v posledných rokoch aj 810 429-1,810 437-4,810 612-2.

Teraz sa trošku pozrime na niektoré 810 z mojej zbierky.
 
Depo ZM
810 581-9
810 671-8
810 554-6
 
554 ešte raz
Retro 810
810 579-3
 
Ešte som Vám dlžný milý čitatelia aj interiér vozňa ktorý skôr pripomínal robotnícky vlak.
 
05.jpg
 
Na záver chcem dodať že motorové vozňe 810 (M 152.0) pomaličky prechádzali modirnizáciou na modernejšie 812 a 813/913 kde im bol nahradený nový spalovací motor 
MAN D-2866-LUH 21,a prevodovkou VOITH DIWA 863.3 a tak dosť poruchové SM LIAZ ML 634 o výkone 155kW a prevodovky značky PRAGA 2M 70 pomaličky na Slovenských tratiach dosluhujú a rušia sa.

Stredisko Prevádzky depa v Nových Zámkoch (SPD) má prevádzky schopné už len štyri motorové vozňe 810. Sú to 810 489-5,810 492-9,810 517-3,810 625-4,ktoré na záver Vám fotkami priblížim.
 
810 489-5
810 492-9
810 517-3
810 625-4
 
810 554-6
810 554-6
810 581-9
810 492-9
 
810 517-3
 

 

 

 

 

http://www.facebook.com/video/video.php?v=1477805954211

http://www.youtube.com/watch?v=sP-sR219lxc

 

Text: Laco Foto:Laco,Marek © 2011

 

TOPlist
Copyright Železnica ZM.sk © 2018