Dnes je: , meniny oslavuje: , zajtra má meniny:

TOPlist
Založiť novú webovú stránku alebo e-shopChcem nový web

Články

- - - - - - - - - - - - - - -

 

V dnešnej časti si predstavíme modernizovaný rušeň 756 ZSSKC

 

 

Motorový rušeň 756 je označenie modernizovanej rady zastaraných a nehospodárnych rušňov 750 a 753. Pre slovenského dopravcu Železničná spoločnosť Cargo Slovakia ju realizoval podnik ŽOS Zvolen v licencii českej spoločnosti CZ LOKO. Modernizácia začala na základe pozitívnych referencií z prevádzky rekonštruovaných strojov v Česku a Taliansku. Rušeň je v mnohých rysoch zhodný s českými radmi 753.7 a 755, čo je dané licenčnou výrobou.
 
Do týchto rušňov bol inštalovaný nový motor Caterpillar, ktorý sa vyznačuje menšou spotrebou paliva a menšou údržbovou náročnosťou, než pôvodný motor ČKD. Nový je aj trakčný alternátor a väčšina ďalších konštrukčných celkov, vrátane klimatizovaných stanovíšť rušňovodiča. Pôvodná zostala rušňová skriňa, rám a podvozky aj s pôvodnými trakčnými elektromotormi, záveskové vypruženie bolo nahradené pryžokovovými stĺpikmi. Viacnásobné riadenie umožňuje ovládať dva rušne z jedného stanovišťa.
 
Rekonštruované rušne radu 756 sú určené výhradne pre vozbu nákladných vlakov v traťovej službe. Dobré výsledky prináša nový spaľovací motor, vyznačujúci sa oproti pôvodnému agregátu ČKD úspornou a ekologickou prevádzkou a tiež až o 10% nižšou údržbovou náročnosťou oproti rušňom v pôvodnom stave.[1] Prvý rušeň 756.001 bol dokončený koncom roka 2008 a potom odovzdaný ku skúškam, ktoré sa odohrali na okruhu v Cerheniciach.[2] Následne bola odovzdaná do depa Zvolen na ďalšie testovanie, ktoré dopadlo s dobrým výsledkom.[3] Do roku 2010 bolo prestavaných celkom desať rušňov, ktoré sú nasadené vo dvojiciach v ťažkej nákladnej doprave predovšetkým na hlavnej trati Zvolen - Košice so zájazdom do ŽilinyVrútok a ďalších destinácií. Hoci sa rušne osvedčili, ďalej rekonštrukcie nepokračovali a dopravca ZSCS stále vo veľkej miere používa v traťovej službe staršie rušne radov 751 a 752.
 
Prevádzkové parametre
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Motor Caterpillar 3512B SCAC
Špičkový výkon 1 455 kW
Viacnásobné riadenie áno
Prenos výkonu elektrický jednosmerný
Vykurovanie súpravy nie
Usporiadanie pojazdu Bo´Bo´
Maximálna ťažná sila 202 kN
Rozchod 1435 mm
Minimálny polomer prechádzania oblúkov 120 m
Hmotnosť 72 t
Dĺžka cez nárazníky 16 600 mm
Šírka 3 070 mm
Výška 4 430 mm
Výrobné údaje
Rekonštrukcia ŽOS Zvolen v licencii CZ LOKO
Prevádzkovateľ ZSCS
Rok rekonštrukcie 2008-2010
Počet vyrobených kusov 10
V prevádzke v období 2010 - súčasnosť

 

Prehľad modernizovaných rušňov:

 

  • 92 56 1 756 001-4 – SRT Zvolen (ex 750.219-8) ( RD N.Zámky)
  • 92 56 1 756 002-2 – SRT Zvolen (ex 753.053-8) ( RD Zvolen)
  • 92 56 1 756 003-0 – SRT Zvolen (ex 750.149-7) (RD Zvolen po požiary)
  • 92 56 1 756 004-8 – SRT Zvolen (ex 753.147-8) (RD Zvolen po požiary)
  • 92 56 1 756 005-5 – SRT Zvolen (ex 753.165-0) (RD Zvolen)
  • 92 56 1 756 006-3 – SRT Zvolen (ex 753.220-3) (RD Zvolen)
  • 92 56 1 756 007-1 – SRT Zvolen (ex 753.256-7) (RD Zvolen)
  • 92 56 1 756 008-9 – SRT Zvolen (ex 753.299-7) (RD Zvolen)
  • 92 56 1 756 009-7 – SRT Zvolen (ex 753.255-9) (RD Zvolen)
  • 92 56 1 756 010-5 – SRT Zvolen (ex 753.237-7) (RD Zvolen)

© Železnica ZM.sk 2018

 

 

  

 

Pokračujeme ďalej v predstavovaní jednotlivých hnacích vozidiel,tentoraz moju obľúbenú radu zvanej Okuliarnik.
 
Kedže Okuliarnik sa delí na tri serie a rôzne odlíšenia,postupne si ich predstavíme v poradí T 478.3 (753),750,T 478.4 (754). V prvej časti si predstavíme rad 753 v starom krišpinovom značení niesol označenie T 478.3. Motorový rušeň T 478.3 bol prvým výrobkom novej rady rušňov,vytvorenej na základe vývoja nového vznetového motora. Má usporiadanie valcov v tvare "V" v dvanásťvalcovom motore.. Celé značenie SM je ČKD K 12V 230 DR,je to vodou chladený motor o výkone 1325 kW pri otáčkach 1100 1/min,ktorý spolu s trakčným motorom ČKD TD 802 E,tvorý jeden celok uložený na hlavný rám. Toto vozidlo je vytvorené z dvoma kabínami na jeho čelách.v jeho strede v strojovni je uložený už spomenutý spalovací motor. Za prvým stanovišťom kde sa nachádza elektrický rozvádzač je umiestnený aj Parný Generátor PG 500,ktorý v zimnom obdobý zabezpečoval vykurovanie osobných vozňov. V zadnej časti strojovni sa nachádza blok chladičov zo štyrmi ventilátormi o priemere 630 mm pre dva pre hlavný a vedľajší okruh chladenia s hydrostatickým pohonom. Rušeň je vybavený brzdnou sústavou typu DAKO.samočinnou,priamočinnou a ručnou. Tlak vzduchu zabezpečuje kompresor K 3 poháňaní mechanicky spojkou od trakčného dynama. Rám a skriňa rušňa sú zavesené 8 záveskami na dvoch dvojnápravových podvozkoch. Vedenie náprav je kyvnými ramenami. Všetky nápravy su hnacie. Ťažné a brzdné sily sa prenášajú medzi skriňou a podvozkami strednými čapmi. Regulácia výkonu je 8 jazdnými stupňami kontroléra,stykačová so združeným regulátorom výkonu. pomocné pohony v skrini sú od trakčného generátora poháňané klinovými remeňmi a ventilátory hydrostaticky. Objem palivovej nádrže je 2500 l. Objem nádrže na vodu pre PG 500 je 3000l. Najvyšia konštrukčná rýchlosť vozidla je MAX 100 km/h. Vozidlo váži 77 ton,dĺžka cez nárazniky je 16 500 mm. Ako prvé rušňe tohoto radu prišli do vtedajšej správy Východnej Dráhy ČSD do Rušňového depa Bratislava okuliarniky T 478 3017,3018,3019,3020.Daľšia dodávka nových rušňov sa uskutočnila do Rušňového depa Zvolen a to T 478 3030,3031,3032,3033. Ďalej do Zvolena T 478 3052 a do Bratislavy T 478 3053,3054,3055,3056,3057,3058,3059.
 
Toto bola prvá seria dodávky na Slovensko.
Ako druhá séria bola dodaná do dep Bratislava: 092,094,096,107,109,128,129,131. Zvolen: 093,095,108,110,111,130,132.
Tretia seria RD Bratislava T 478 3147,148,149,150,151,164,165,183,184,219,220,238,239. Zvolen T 478 3166,167,168,181,182,185,198,199,200,201,202,203,204,221,237.
Štvrtá seria RD Zvolen T 478 3254,255,256,271,272,273,299,300.
Posledná šiesta výrobná seria bola dodaná do RD Bratislava T 478 3365,366 Zvolen T 478 3377,378.
 
 
 
753 053-8
753 109-8
T 478 3109
753 147-8
 
753 168-4+
753 237-7
753 255-9
753 168-4
 
753 255-9+
753 255-9
753 255-9
753.324-3
 
753.324-3
753 324-3
753 324-3

 

 

 

 

 

 

Koniec I.časti. Text:Laco, Foto:Laco,Marek © 2011

 

 

            

 

V dnešnej časti si priblížime seriu okuliarnika z označením 750.
 
Dieselelektrický rušeň pre osobnú dopravu vznikol z rekonštrukcie rady 753 (T 478.3), kde sa pôvodný vykurovací parný generátor PG 500 nahradil elektrickým vykurovaním vlaku z pomocou alternátora TA 403 s usmernením vykurovacieho napätia na 3000 Vjs. Čo sa týka spalovacieho motora ČKD K 12V 230 DR zostáva nezmenenej podobe od prebratého radu 753 z nastavením na výkon 1325 kW pri Max. otáčkach 1100 ot/min.
V rokoch 2000 HDV 750 prechádzajú modernizáciou podvozkov zo záveskových na gumokovových pryžmových stĺpikoch. Tento rušeň kedže vznikol z rekonštrukcie z pôvodného radu 753 na 750 nesie názov Okuliarnik-Hybrid.
Teraz si trošku priblížime rôzne nátery rušňov 750 ktorými prešli od unifiku cez celomodrý,modrý zo žltým pruhom po obvode,cez modro-šedý a momentálne v laku ZSSK Slovensko a.s. tzv.Blonski.
 
ZSSK Slovensko a.s. tzv.Blonski.
 
750 031-7
750 031-7
750 031-7
750 031-7
 
750 058-0
750 056-4
750 056-4
750 131-5
 
750 183-6
750 129-9
750 093-7
750 221-4
 
Spoločná fotka
750 150-5
750 129-9
750 365-9
 
750 365-9
750 110-9
750 093-7
750 110-9
 
750 271-9
750 164-6
Spoločná fotka
750 183-6
 
750 365-9
Spoločná foto
 
 

 
 
 
 
Text Laco,Foto Laco,Marek © 2011
 
 

 

 

 

 

 

         

 

 

V dnešnej záverečnej časti si priblížime poslednú radu okuliarnikov na ČSD,ŽSR.
 
Pod hlavičkov ZSSK-Slovensko sa nachádza HDV 754 (T 478.4).

 

Dieselelektrický rušeň pre osobnú dopravu s elektrickým vykurovaním vlaku. Rušeň je skriňový s dvoma rušňovodičskými stanovišťami na čelách.
Zdrojom výkonu je vodou chladený naftový 12 valcový spaľovací motor do tvaru V s priamym vstrekom paliva ČKD K 12 V 230 DR. Z neho sa v zimnom období poskytuje z vykurovacieho alternátora TA 403 vykurovací výkon cez polovodičové usmerňovacie diódy na vykurovacie napetie 3 000 Vjs.
Tento alternátor slúži aj pre budenie trakčného generátora cez regulačnú a usmerňovaciu elektroniku. Regulácia výkonu je plynulá bezstupňová regulačným aripotom. Trakčný generátor tvorí so spaľovacím motorom jeden montážny celok.
Rám a skriňa je zavesený 8 záveskami na dvoch dvojnápravových podvozkoch. Vedenie náprav je kyvnými ramenami.Všetky nápravy su hnacie s tlapovými jednosmernými motormi typu TE 005 E,paralelne napojenými na trakčný generátor. Ťažné a brzdné sily sa medzi skriňou a podvozkami prenášajú strednými čapmi.
Pomocné pohony sú v skrini poháňané od trakčného generátora klinovými remeňmi a ventilátory hydrostaticky. Tlakovzdušná brzda je typu DK-GP samočinná s priamočinnou a ručnou.
Rušeň má mnohočlenné riadenie a mastenie okolesníkov. Rušeň prešiel aj niektorými vylepšeniami spomeniem výmena podvozkov zavesených na záveskoch za uloženie na prižmo-kovových stĺpikoch.
Výkon SM je nastavený na 1460 kW pri otáčkach 1100 ot/min.
 
HDV 754 je nasadené na vozbu rýchlikov a osobných vlakov na ZSSK-Slovensko v oblastiach SPD Zvolen,SP Humenné
 
.
 
754 035-4
754 084-2
754 036-2
754 072-7
 
754 011-5
754 054-5
T 478 4054
754 055-2
 
754 033-9

 

 

 

 

 

Koniec III.časti. Autor foto a článku :Laco © 2011

 

   

 

 

Po dlhšej odmlke sa dostávame asi pre Zlatomoravčanov a fanúšikov železničnej histórie až ku pre nás legendárnemu rýchliku "Tekov". Podľa dostupných údajov začína pemávať vtedajší rýchlik pod číslami R 153/154 v GVD 1941 na trase Banská Bystrica-Zvolen-Žiar n/Hronom-Kozárovce-Zl.Moravce-Lužianky-Hlohovec-Leopoldov-Trnava-Bratislava hlavná stanica v oboch smeroch.Tento istý vlak no pod iným číslovaním a v inej trase premáva od GVD 1958/59 ako vlak R 375/376 v trase Košice-Fiľakovo-Zvolen-Zlaté Moravce-Leopoldov-Bratislava a späť.
 
V GVD 1968/69 opäť mení číslovanie na vlak R 367/368 v tej istej trase. V prvej polovici 70 rokov mení číslovanie na R 580/581 a dostáva aj názov "TEKOV" po území ktorým prechádza bolo kedysi sídlom Tekovskej stolice. Dostávame sa do obdobia rokov 80-tych. Vtedy som bol ešte malí chlapec a kedže som veľmi stroho ešte sledoval dianie na Zlatomoraveckej stanici,zostali my spomienky na roky 1987 až po jeho ukončenie do roku 1996. Najlepšie si pamätám obdobie rokov 1989/1990 respektívne GVD. Tu som mal možnosť pravidelne sledovať dianie na Zlatomoraveckej železničnej stanici. Turnusovými rušňami tu boli T 478 3031,T 478 3129,T 478 3366 a T 478 3096. Vyskytovali sa na týchto vlakoch aj zálohové t.zv. "leťácke" okuliarniky T 478.3,spomeniem T 478 3054,3055,3150,3131,3092 ako aj T 478 3239. Turnusové okuliarniky 031,129,366 a 096 krásne naleštené a vždy udržiavané boli pýchov vtedajšej Východnej Dráhy depa Nové Zámky. Kedže motorové rušňe takisto sa nevihli poruchám a u okuliarnikov obzvlášť najmä na spalovacom motore ČKD K 12 V 230 DR porucha na kľukovom hriadeli si vyžiadali modernizáciu samotných motorov už v ŽOS Zvolen. V rokoch 1991 takisto prichádza rekonštrukcia vykurovania z parného kde sa demontoval parný generátor PG 500 u rady T 478.3 na modernejšie elektrické vykurovanie vlakov pomocou alternátora TA 403,ktorý bol dosadený za SM K 12 V 230 DR. Samozrejme že som si to všimol jeden neskorý zimný večer ked sa do ZM nasadil rušeň z novým označením 750 128-1,postupne ich doplnili 750 365-9,750 219-8,750 131-5. Kedže Turnusovky boli na rekonštrukcii v ŽOS Zvolen okrem T 478 3129,ktorá bola rekonštrruovaná priamo v RD Nové Zámky,bola nasadená ako prvá na svoj výkon z novým označením 750 129-9.
Podotýkam že všetky rušne mali jednotnú farebnú schému unifiku v červenom prevedení zo žltým výstražným pásom po obvode rušňa. Za parným kúrením my bolo ľúto,kedže som bol zvyknutí sledovať zbrojenie vodov do nádrží HDV 753 ( T 478.3)Ten zvuk parného generátora a vyfukovanie pary zo spojok káblov na vozňoch a rušňoch.V pravidelných 10 minútových intervaloch aj odkalovanie nadbytočnej pary cez odkalovač pod prvým stanovišťom rušňovodiča.Pri HDV T 478 3031 (753 031-4) to boli až tri výpusty cez odkalovač v priebehu 10 sekúnd,nastavené termostatom. Dalej sa dostávame na rušeň T 478 3031,ktorý po rekonštrukcii z novým značením 750 031-7 sa vracia do svojho turnusu rýchlika Tekov a nahrádza 750 128-1. po čase prichádza 750 183-6,ktorá nahradila 750 131-5. Kedže T 478 3096 máva už problémy zo spalovacím motorom,majstri od tohto stroja dostávajú iný a tým je práve 750 183-6.
No aby sme nezabudli na štvrtú mašinku je ňou 750 219-8. Rýchliky Tekov boli radené za rušňom z vozňami ČSD,ŽSR - Bds/Dr+B+B+Wr+A+B+AB+B+B. Takto jazdievali v pracovné dni od pondelka po stredu.vo štrtok pravidelne sa R 581 navážajú vozne do Zvolena ako posilové o počte 3 kusy B.spolu z poštovým D-post je ich v tento deň 13 vozňov.R 580 ide vo štvrtok klasicky v 9 vozňovom zložení.V piatok sobotu a v nedeľu už oba rýchliky vozia jeden 12 druhý 13 vozňov.Sledujem pravidelne križovanie vlakov v ZM v časovom rozmedzí 15:42-15:53/15:50-15:57. na vlak R 581 Tekov sa na záves rýchlika privesuje motorový vozeň ktorý odposunoval zo Zlatomoraveckého rušňového depa. tento krát to je 810 555-3,ktorý sa zvezie do Kozároviec kde sa odpojí od súpravy rýchlika. Nesmiem zabudnúť ani na pikošku ktorá sa odohrávala denne na stanici. Babka ktorá predávala jablká a hrušky,pobehujúc medzi dva rýchliky pristavených na 3 a 4 koľaji v Zlatých Moravciach. Ešte spomeniem že tieto vlaky mávali na skúšobnú prevádzku radený vozeň do R 581 Tekov, Videovagón Regata.R 580 Tekov zase zopár krát vozil do Bratislavy aj po dva uzamknuté vozne Bymee. Dostávame sa ku GVD 1992/93 tu je trasa týchto vlakov skrátená po Zvolen,kôli postupujúcej elektrifikácii do Zvolena. od GVD 1993/94 je vlak preradený do nižšej kategorie po číslami Sp 1850/1851 Tekov,jazdiaceho v piatok z Bratislavy nového mesta do Zvolena cez Zlaté Moravce a v nedeľu zo Zvolena osobnej stanici do Bratislavy nového mesta.
 
Tu je turnusovým rušňom T 478 3018 (753 018-1) V tomto obdobý už mám iné starosti príchádza rok ZVS a tak sa začínam lúčiť z Rýchlikom Tekov 4 októbra 1993 v ZM začína vlak kúriť parným generátorom,hoci už Nové Zámky maju dosť okuliarnikov rekonštruovaných na hybrid 750.No ja som rád aspoň spomienka na časi dávno minulé. Vlak Tekov mení svoje číslovanie naposledy na SP 1730/1731 Tekov.Jeho trasa je predĺžená v nedeľu až do žst.Bratislava-Petržalka. V GVD 1996/97 je tento vlak cez okresné mesto zrušený aj kôli nevôli ľudí cestovať vlakom,o udržanie týchto vlakov sa snažil aj bývalí pán primátor Ing.Peter Orban no neúspešne. Aj ja som viac krát apeloval na obnovenie zrýchleného spojenia cez ZM,no stále my vykalkulovali na ŽSR že sa to nedá,že trať je pomalá a že cez Levice to ide rýchlejšie. Na Záver spomeniem že vlak Tekov po zrušení cez Zlaté Moravce bol pretrasovaný cez Levice a Galantu pod označením ZR 1530/1531 Tekov. o Dva roky neskôr je tento pár zrušený. Znovuzavedenia tohto vlaku nastáva v GVD 2009/2010 po číslami R 834/831 Tekov po trase z Bratislavy hlavnej stanici cez Galantu,Šurany-Levice-Zvolen do Banskej Bystrici ako taktový vlak. V GVD 2010/2011 mení označenie na vlak R 830/831 Tekov. Kedže moje poznatky pochádzajú z rokov 1988-1996 ponúkam vám zopár fotografii pre mňa už legendárneho vlaku,kedže ZSSK neprejavuje záujem rýchliky Tekov voziť cez Zlaté Moravce,zostane nám to len v spomienkach.
Zaspomínajte si spolu somnov priatelia.
 
 
 
 
750 031-7
750 129-9
750 058-0
R 581 Tekov
 
750 219-8
750 183-6
750 151-3
750 183-6
 
R 581 Tekov
R 581 Tekov
Sp 1731 Tekov
Sp 1730 Tekov
 
Sp 1730 Tekov
Sp 1731 Tekov
Sp 1730 Tekov
Sp 1731 Tekov
 
R 581 Tekov
T 478 3150
R 580 Tekov
R 581 Tekov
 
R 581 Tekov
R 580 Tekov
R 580 Tekov
R 580 Tekov
 
R 581 Tekov
R 581 Tekov
R 581 Tekov
R 581 Tekov
 
R 580 Tekov
R 581 Tekov
R 580 Tekov
R 581 Tekov

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=PzQo6cBtbDI

 

Autor textu a foto Laco © 2011

 

 

 

 

 

 

Dnes si predstavíme HKV 751/752

 

V dnešnej časti si predstavíme najviac využívaný motorový rušeň zvaný Bardotka,Ceckaňa,Cecula,Zamračená,Pegas pod číselným označením 751 v starom značení T 478 .1.
Veď ktorého fanúšika týchto strojov neomámi nádherný chrochtajúci zvuk pri jazde?
Tento zvuk žiadneho z nás nenechá chladným.
 

 

 

Motorový rušeň radu 751 (podľa starého značenia ČSD T 478.1) je skriňový štvornápravový rušeň s usporiadaním pojazdu Bo´ Bo´ a elektrickým prenosom výkonu. Rušne vyrábala spoločnosť ČKD v rokoch 1964-1971. V polovici šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia bolo potrebné vyvinúť rušeň, ktorý by nahradil parné rušne pri vozbe osobných vlakov a ľahkých nákladných vlakov na neelektrifikovaných tratiach. Pri zadávaní projektu ešte nebolo rozhodnuté, či sa má použiť elektrický alebo hydraulický prenos výkonu. Preto bolo rozhodnuté o výrobe dvoch variant nových rušňov: T 478.1 s elektrickým prenosom výkonu a T 478.2 s hydraulickým prenosom výkonu [1]. Dva prototypy boli vyrobené v roku 1964 a do skúšobnej prevádzky nastúpili v roku 1965. Elektrický prenos výkonu sa osvedčil, a preto bol vývoj rušňov s hydraulickým prenosom výkonu zastavený. Overovacia séria piatich kusov bola vyrobená v roku 1966 a výroba prvej série prebehla v roku 1967. Nasledovala druhá séria, vyrábaná v rokoch 1968 - 1969: 78 rušňov s parným generátorom a 52 bez parného generátoru, ktoré boli označené ako T 478.2. Posledná, tretia séria bola vyrobená v rokoch 1970 - 1971: 60 rušňov s parným generátorom a 30 bez neho. Celkovo bolo vyrobených 230 rušňov radu T 478.1 a 82 rušňov radu T 478.2 [2]. Maximálna rýchlosť je 100 km/h, trvalý výkon je 1102 kW. Dĺžka cez nárazníky je 16500 mm, výška 4103 mm a šírka 2940 mm Najvýznamnejšou rekonštrukciou bola rekonštrukcia na rad 749 (týkala se výhradne rušňov Českých dráh). Rekonštrukcia spočívala vo vyradení parného generátoru a dosadení alternátoru na elektrické vykurovanie súprav. Celkovo bolo v rokoch 1994 - 1995 rekonštruovaných 34 rušňov radu 751 a 26 rušňov radu 752.[1] Ostatné rušne radu 752 boli preznačené na rad 751.3[2].
 
 
SDC10922.JPG
73390014.JPG
341150-3.jpg
72990005.JPG
 
73000008.JPG
73440003-1.JPG
751 083-7
751 117-3
 
751 188-4
"Dvojičky"
751 205-6
Štvorzáprah
 
751 083-2
Spoločná fotka
752 041-4
752 070-3

 

 

 

 

 

 
 
Text Laco fotografie: Laco,Marek © 2011

 

TOPlist
Copyright Železnica ZM.sk © 2018